14 februari 2025
De snelvaarontheffingen kunnen gelukkig weer worden aangevraagd. Zie de officiele berichtgeving van het Waterschap op: Vraag nu je ontheffing aan voor snelvaren op het Alkmaardermeer – Nieuws – Alkmaarder- en Uitgeestermeer.
1 februari 2025
Het is mogelijk opgevallen dat er op dit moment geen snelvaarontheffingen kunnen worden aangevraagd bij het Schap,. Er wordt een groot project gestart om de Saskerleidam te vergroten (uitbreiding richting Akersloot). De Saskerleidam is het stukje land dat naast ons vlot ligt.
In het kort houdt dit project in dat er in het meer ter hoogte van Uitgeest een groot gat wordt gegraven en dat de bagger wordt gebruikt voor de uitbreiding van de Saskerleidam. De angst van het Schap is dat er drijvend of zwevend hout, takken of iets anders in het water ligt waar de skieer of boarder tegenaan komt met alle risico’s van dien.
Wij hebben een informatiebijeenkomst van de projecteiding bijgewoond, maar reeds vooraf was duidelijk dat werd overwogen geen snelvaarontheffingen in de komende 2 jaar uit te geven. De angst bij de projectleiding ligt vooral bij mensen die zonder ontheffing varen. Waarschuwingen bereiken deze groep niet. Hier kunnen wij weinig aan doen.
Wij zijn met de projectleiding en een vertegenwoordiger van de Rijkspolitie in gesprek gegaan. De politie was ook geen voorstander van het stopzetten van het snelvaren/skieen/boarden, want het is algemeen bekend dat op De Deilings mag worden snelgevaren en gele boeien of niet, men gaat gewoon zijn gang. De vraag werd dan ook: hoe kunnen we zo veilig mogelijk skieen en boarden. We hebben o.a. gevraagd om een alternatieve plek op het meer of een bescherming van het snelvaargebied d.m.v. een olie- of slibscherm.
Dit laatste is de projectleiding nu aan het onderzoeken. Wij hebben zelf enkele offertes aangedragen. Zie hieronder de reactie van de projectleider.
“Hartelijk dank voor het meedenken in het treffen van maatregelen ter beheersing van risico’s rond de projecten in het Alkmaarder- en Uitgeestermeer.
Ik bespreek e.e.a. volgende week met de aannemer en ga vanuit het perspectief van het Recreatieschap rekenen aan de kosten en baten in euro’s en maatschappelijke (recreatie) waarden zodat we het bestuur een afgewogen voorstel kunnen voorleggen. Als projectleider streef ik er naar dat de winkel open kan blijven tijdens de verbouwing. Ik wil dat er zo veel mogelijk gerecreëerd kan worden op het meer door de verschillende groepen watersporters.
Hulp van verenigingen en watersportbedrijven met het informeren van leden, klanten en gasten zullen we daarbij goed kunnen gebruiken.
Zoals gezegd willen we half februari alle plussen en minnen op een rij hebben staan. In de tussentijd zal ik nog wel contact met je zoeken welke afspraken we met jullie vereniging kunnen maken om i.i.g. op de Deilings tot een goed beheersbare situatie te komen.”
Bijgaande tekst geeft hoop dat het de goede kant op gaat en ook na enkele telefonische gesprekken het vertrouwen dat de projectleiding zoekt naar oplossingen waarbij wij onze sport kunnen uitvoeren.
We hebben de projectelding ook gevraagd wat wij kunnen doen om het varen en skieen/boarden op de Deilings zo veilig mogelijk te houden. Hier is positief op gereageerd. Vooralsnog zit onze rol hem voornamelijk in communicatie. Bij deze alvast voor de eerste keer …..
– Als je ergens op het meer vaart, blijf op je omgeving letten; je kunt continue worden verrast door bijvoorbeeld een boomstam.
– Als je wilt snelvaren, vaar eerst rustig een rondje. Kijk vooruit of je iets ziet en kijk ook achteruit. Zodra de hekgolf er anders uitziet dan verwacht, weet je dat er iets drijft.
– Ruim hetgeen dat drijft gelijk op. Dan heeft niemand er last van.
– Heb je op zondagmiddag dienst op het vlot, informeer dan de mensen zonder vergunning over de gevaren. En vergeet niet …. maak ze lid van onze vereniging.
Als besloten wordt de snelvaarvergunningen te verstrekken zal additionele veiligheidsinformatie worden verstrekt door het Schap. Mogelijk moet een clausule worden ondertekend waarbij de vergunninghouder aangeeft van het project en bijbehorende risico’s op de hoogte te zijn. Hoe precies is nog onduidelijk. Dit is voer voor juristen.
Voor nu is het afwachten wat wordt besloten. Ik ben erg blij te ervaren dat de teneur van ‘geen ontheffing’ is omgezet naar het mogelijk maken. Ik merk ook een positieve beweging waarbij men zoekt naar mogelijkheden om veilig waterskien/boarden mogelijk te maken. Dat stemt me positief.
Maar het besluit is nog niet genomen en we moeten nu afwachten. Ik verwacht na volgende week een update van de projectleiding. Zodra ik deze heb, zal ik de informatie delen.